کد مطلب:277242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

جهان پیش از ظهور
نگاهی تند و گذرا به تاریخ تمدّن كنونی، این حقیقت را به خوبی روشن و مسلّم می سازد كه بشر امروز نه تنها با پیشرفت سریع و روز افزون علم و دانش، خود را خوشبخت و كامیاب نمی بیند؛ بلكه بر عكس، با تمام وجود درماندگی و سرخوردگی و سرگردانی خود را درك می كند، و خود را بی پناه می بیند، و بر زندگی ماشینی و تمدّن صنعتی لعنت می فرستد؛ چرا كه همه گرفتاریها، نگرانیها، درگیریها و ستم ها را معلول همین تمدّن صنعتی و زندگی ماشینی می داند.

راستی مگر نه این است كه بسیاری از مشكلات اجتماعی كنونی زاییده همین تمدّن صنعتی و زندگی ماشینی است؟ مگر نه این است كه پایه های كاخهای پوشالی زور مداران بر اساس توسّل به همین اختراعات استوار گشته، و آنها هر روز كاخهایی بلندتر، بنا می كنند تا انسان را از خود و خدا بیگانه سازند و ثروت و ذخایر ملّتها را به یغما ببرند؟ مگر نه این است كه ریشه همه قتل و غارتها، تخریب شهرها و روستاها، در به در نمودن انسانها و آواره ساختن هزاران هزار انسان بی پناه از زن و مرد و كودك، پیر و جوان، همه و همه بر اثر پیشرفت سریع همین صنعت و تكنیك و تكنولوژی جدید است كه آرامش و آسایش و امنیّت را از همه مردم جهان سلب نموده، و می رود تا آتش جنگ جهانی سوّم را علیه بشر بر افروخته و جهانیان را در كام زوال و نابودی كامل قرار دهد؟

مگر نه این است كه در تمدّن كنونی، ترس و وحشت، دلهره و اضطراب، تنگی و حیرت در همه جا دامن گسترده، و همگان از مسابقات تسلیحاتی و رقابت خطرناك قدرتهای جهانی انگشت حیرت به دندان گرفته اند كه مبادا با جرقه كوچكی آتش جنگ جهانی سوّم روشن شده و بشریّت را در كام خود فرو ببرد؟

امروزه، برای همه حتّی سردمداران سیاست و زمامداران بزرگ جهان، روشن



[ صفحه 388]



گردیده كه موج عظیمی از فساد اخلاق، گسترش جرایم و جنایات، قانون شكنی و تجاوز از مرز مقررات، در سراسر دنیا پدید آمده، و یك نوع دلهره و نگرانی عمومی را به وجود آورده است. امروزه، برای همه مردمان جهان از عالی و دانی روشن شده است كه ظلم و فساد و تباهی، تعدّی و تجاوز، جنایت و خیانت، نابسامانی و بیدادگری، قتل و كشتار، جنگهای طولانی و خسته كننده، سراسر عالم را فرا گرفته، و جهانیان را، حتّی از اصلاحات عادی و معمولی خسته و ناامید ساخته، و از دست مجامع بین المللی نیز كاری ساخته نیست.

امروزه برای همه ثابت شده است كه:

«علیرغم تبلیغات فریبنده ای كه در زمینه حلّ مسایل و مشكلات جهانی صورت می گیرد، وضع آشفته و پر تشنّج كنونی وحشت انگیز و نگران كننده است. با وجود تلاشهای مجامع بین المللی و كنفرانسهای طولانی و خسته كننده، هنوز بسیاری از مسایل بین المللی منظمی، مانند: تأمین صلح پایدار، خلع سلاح عمومی، زندگی مسالمت آمیز، منع گسترش سلاح های اتمی، عدم مداخله در اُمور داخلی كشورها، امثال اینها حلّ نشده است. صف بندی و رقابت خطرناك قدرتهای بزرگ جهان، مسابقه تسلیحاتی و جنگهای سردر گم، در چهار گوشه جهان ادامه دارد.

بر اثر استعمار و اقتصاد استعماری، روز به روز بر شكاف و فاصله طبقاتی میان ملل ثروتمند و فقیر افزوده می شود. آمار جرایم و جنایات به طور سر سام آوری بالا رفته و دستگاه های انتظامی و پلیسی را با دردسر و مشكل بزرگی رو به رو ساخته است. فقدان اخلاق و معنویّت، ضعف و تزلزل مبانی ایمان و عقیده، موجب بروز انواع مفاسد اخلاقی و دشواریهای اجتماعی شده است». [1] .

آری! این است اوضاع جهان كنونی، و این است دستاوردهای تمدّن صنعتی، و حقیقت و واقعیّت عصر مشعشع طلایی! اینك برای روشن شدن مطلب، پیرامون دست آوردهای تمدّن صنعتی و عوارض شوم آن با كمی تفصیل سخن می گوییم.



[ صفحه 389]




[1] نور مهدي (عليه السلام)، ص 113.